Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2010-08-21 17:05, Autor: kr, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 3813

A A A

Open Amiga: edytor ikon 32bit

Open Amiga, przedsięwzięcie którego celem jest koordynowanie prac społeczności nad AmigaOS4 uruchomiło kolejny projekt: edytor ikon 32 bit. Projekt ten został przypisany Robertowi Szackiemu. Edytor ten ma zastąpić oryginalne narzędzie z systemu AmigaOS 4, ale zgodnie z założeniami Open Amiga, kod źródłowy zostanie uwolniony.

Projekt edytora ikon 32bit znajduje się także na liście serwisu AmigaBounty, poprzez który można udzielić wsparcie finansowe.

Uwaga: Ze względu na trudności organizacyjne na linii AmigaBounty-PayPal, serwis do czasu rozwiązania problemu nie przyjmuje wpłat.


Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 11
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MDWMDW
  • MirqMirq
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
MDW
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2010-08-24 09:38

Czy nie uważacie, że tego typu aplikacja w czasach ikon 32-bitowych nie ma sensu? Jak kiedyś ikony pikslowało się w 4 czy 8 kolorach i niewielkiej rozdzielczości to można było rysować je w tak prostych programach. No ale gdy dzisiaj ikona potrafi być wielkości 128x128, 32 bitach (z kanałem alpha) to pikslowanie jej nie jest niemożliwe. Każda ikonka to małe arcydzieło renderingu, montażu, normalnego rysunku. Do stworzenia takich obrazków trzeba bardzo zaawansowanych programów graficznych zarówno 2D jak i 3D. W procesie tworzenia takiej ikony nie widzę momentu w którym można byłoby użyć takiego prostego edytora ikon. Co taka aplikacja miałaby potrafić? Chyba tylko w przypadku tworzenia dwustanowych ikon łączenie dwóch obrazków PNG. No ale do tego można byłoby zrobić funkcję w Workbenchu (przeciąganie obrazka PNG na okno pokazujące informacje o pliku).

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2010-08-24 11:59 w odpowiedzi na komentarz #1

Czy nie uważacie, że tego typu aplikacja w czasach ikon 32-bitowych nie ma sensu? Jak kiedyś ikony pikslowało się w 4 czy 8 kolorach i niewielkiej rozdzielczości to można było rysować je w tak prostych programach. No ale gdy dzisiaj ikona potrafi być wielkości 128x128, 32 bitach (z kanałem alpha) to pikslowanie jej nie jest niemożliwe. Każda ikonka to małe arcydzieło renderingu, montażu, normalnego rysunku. Do stworzenia takich obrazków trzeba bardzo zaawansowanych programów graficznych zarówno 2D jak i 3D. W procesie tworzenia takiej ikony nie widzę momentu w którym można byłoby użyć takiego prostego edytora ikon.

Z jednej strony racja, z drugiej obecna sytuacja kiedy system potrafi obsługiwać 32-bitowe standardy ikon a jednocześnie systemowy edytor pozostał w epoce AOS 3.5 i całkowicie do nowych systemów nie przystaje też normalna nie jest. Jeśli będzie to nawet edytor w którym będzie można wczytać jakiegoś 32-bitowego brusha ze statkiem kosmicznym i dodać napis Galaga, to będzie to normalniejsze niż jest teraz.

Chyba tylko w przypadku tworzenia dwustanowych ikon łączenie dwóch obrazków PNG. No ale do tego można byłoby zrobić funkcję w Workbenchu (przeciąganie obrazka PNG na okno pokazujące informacje o pliku).

Kolejny raz wychodzi jak to ludzie którzy niby w swoim mniemaniu amigują, są daleko od Amigi. Funkcja o której piszesz jest dla każdego kto na codzień używa Workbencha w wersji czwartej, normalnością od conajmniej 5 lat.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2010-08-24 12:36 w odpowiedzi na komentarz #2

Kolejny raz wychodzi jak to ludzie którzy niby w swoim mniemaniu amigują, są daleko od Amigi. Funkcja o której piszesz jest dla każdego kto na codzień używa Workbencha w wersji czwartej, normalnością od conajmniej 5 lat. Przepraszam za moją amigową ignorancję. Nie używam więc średnio się orientuję. No ale skoro to jest w obecnej wersji Workbencha to zupełnie nie widzę zastosowania dla tego programu. A jeżeli chodzi o systemowy edytor ikon i problem polegający na tym, że nie przystaje on do dzisiejszych standardów to ja mam dobre rozwiązanie. W kolejnej wersji AmigaOS4 proponuję wywalić ten program, bo nie ma już sensu.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2010-08-24 13:11 w odpowiedzi na komentarz #3

eżeli chodzi o systemowy edytor ikon i problem polegający na tym, że nie przystaje on do dzisiejszych standardów to ja mam dobre rozwiązanie. W kolejnej wersji AmigaOS4 proponuję wywalić ten program, bo nie ma już sensu.

To jest jakieś rozwiązanie, można powiedzieć że nawet dobre. Tyle tylko że zostanie to odebrane jako zubożenie systemu, zamiana narzędzia nawet na niemal identyczne, tyle że z obsługą ikon 32-bitowych, nie będzie już zubożeniem a dostosowaniem do nowych standardów. Dla mnie jako miłośnika AmigaOS, druga opcja brzmi lepiej, oczywiście gdyby projekt nie wypalił i miałoby zostać tak jak jest teraz, nie obraziłbym się gdyby edytor zniknął na zawsze. Od lat i tak go nie używam.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2010-08-24 13:38 w odpowiedzi na komentarz #4

Idąc tym tropem możnaby wyrzucić bardzo dużo narzędzi z systemu AmigaOS4.x, np. systemowego EDa, MEmacs, Kalkulator, Zegar bo nie są one w zgodzie z bieżącymi standardami i mają znacznie lepsze komercyjne odpowiedniki. Pytanie tylko, czy to dobra droga. Uważam, że nie, bo system powinien być dostarczany przynajmniej z podstawowymi narzędziami nawet jak te narzędzia nie przystają do komercyjnego oprogramowania. Jeśli znalazł by się dobry program graficzny, który miałby eksport do ikon amigowych to z miejsca zastąpiłby ten obecny, tylko że stanowiłby on rozwiązanie głównie dla zawodowych grafików. Pozostaje grupa ludzi, którzy system znają pobieżnie, a chcieliby narysować własne ikony (chociażby dzieci Dla nich właśnie skierowany będzie ten edytor. To, że będzie pracował w 32-bitach jest bardzo istotne, bo dostarczone zostanie narzędzie, które w pełni wykorzystuje system ikon z OS4 i umożliwi w szybki sposób kompletowanie ikon true-color i ustawianie ich parametrów.

Odpowiedz

MaaG^dA
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2010-08-24 14:08 w odpowiedzi na komentarz #4

To nie prościej byłoby dopisać jakiś plugin do GIMP-a który by pozwalał na import/export grafiki do "formatu" ikonek ?

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #7 wysłany: 2010-08-24 14:35 w odpowiedzi na komentarz #5

Jeśli znalazł by się dobry program graficzny, który miałby eksport do ikon amigowych to z miejsca zastąpiłby ten obecny, tylko że stanowiłby on rozwiązanie głównie dla zawodowych grafików.

A nie lepiej pomyśleć o projekcie, którym się masz zająć jak o prostym programie graficznym z możliwością zapisu projektu w formacie amigowej ikony?

W systemie brakuje edytora ikon, ale również brakuje prostego programu graficznego. W ten sposób byłyby załatwione dwie rzeczy.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2010-08-24 16:04 w odpowiedzi na komentarz #7

A nie lepiej pomyśleć o projekcie, którym się masz zająć jak o prostym programie graficznym z możliwością zapisu projektu w formacie amigowej ikony?

W systemie brakuje edytora ikon, ale również brakuje prostego programu graficznego. W ten sposób byłyby załatwione dwie rzeczy.


Moim celem jest napisać prosty program graficzny zgodny z wymaganiami opisanymi na stronie projektu, który operuje na danych graficznych w 32-bitach i oferuje pełną funkcjonalność edytora ikon (czytanie, zapis ikon w 32 bitach, ładowanie i zapisywanie obrazków przez datatypy itp.) Funkcje jakie powinien zawierać program to te najprostsze operacje bitmapowe, znane choćby z takich programów jak Personal Paint, a obróbka grafiki oferowana przez takie programy jak Photogenics sprowadzi się do kilku podstawowych efektów jak wprowadzanie przeźroczystości, przyciemnianie obrazka czy zabarwianie odcieniem koloru. Takie są wymagania projektu, którym muszę sprostać. Myślę, że powstanie z tego program graficzny, który spokojnie będzie można używać do edycji również prostych obrazów.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #9 wysłany: 2010-08-24 16:26 w odpowiedzi na komentarz #8

Masz już jakiś projekt interfejsu?

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2010-08-24 17:31 w odpowiedzi na komentarz #9

Masz już jakiś projekt interfejsu?

Tak, ale troszkę za wcześnie na postowanie screenshota Opiszę słowami:
- W górnej części okna jest pasek z guzikami odpowiedzialnymi za najczęściej wykonywane operacje - m.in. dyskowe,
- Po lewej stronie jest pasek z narzędziami, można tam wybrać tryb rysowania, np. linii bądź okręgu, powiększenie obrazu itp.
- Paleta znajduje się u dołu okna,
- Na środku znajduje się pole edycji ikony razem z suwakami,
Tak to się mniej więcej przedstawia. Jeszcze zastanawiam się gdzie umieścić podgląd ikony, prawdopodobnie będzie on dostępny pod jakimś guzikiem. Wiele funkcji, które w oryginalnym edytorze były w menu będzie dostępna pod gadżetami. Póki co obrazy wszystkich guzików pochodzą z pakietu AISS.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2010-08-24 18:37 w odpowiedzi na komentarz #10

Tak, ale troszkę za wcześnie na postowanie screenshota

Na prototyp nigdy nie jest za wcześnie. Jak chcesz pomogę Ci przygotować. Ludzie będą się mogli wypowiedzieć i skorygować pewne założenia zanim postawisz pierwsze linie kodu.

- W górnej części okna jest pasek z guzikami odpowiedzialnymi za najczęściej wykonywane operacje - m.in. dyskowe,

Co to są te inne "najczęściej wykonywane operacje"? Jeśli chodzi o operacje dyskowe, typu: Open, Save to wystarczy menu Project.

- Po lewej stronie jest pasek z narzędziami, można tam wybrać tryb rysowania, np. linii bądź okręgu, powiększenie obrazu itp.

Pasek narzędziowy OK, ale dlaczego "po lewej"? Gdy użytkownik będzie chciał "po prawej" to nie będzie mógł go sobie przesunąć?

Paleta znajduje się u dołu okna

Zważywszy, że monitory w dzisiejszych czasach coraz częściej są panoramiczne to okna z paletami lepiej umieszczać po bokach ekranu. To samo pytanie co do toolbara. Czy okna z paletami będzie można przesuwać i ustawiać według użytkownika widzimisię na ekranie?

Jeszcze zastanawiam się gdzie umieścić podgląd ikony, prawdopodobnie będzie on dostępny pod jakimś guzikiem.

Dobre pytanie.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2010-08-24 19:24 w odpowiedzi na komentarz #11

Na prototyp nigdy nie jest za wcześnie. Jak chcesz pomogę Ci przygotować. Ludzie będą się mogli wypowiedzieć i skorygować pewne założenia zanim postawisz pierwsze linie kodu

OK, chętnie skorzystam z pomocy. Cały interfejs jest napisany w ReAction, więc modyfikacja go jest bardzo prosta. Gdzie chciałbyś przedyskutować kwestię edytora? Otworzyć wątek na forum?

Co to są te inne "najczęściej wykonywane operacje"? Jeśli chodzi o operacje dyskowe, typu: Open, Save to wystarczy menu Project.

Pisząc to, miałem na myśli podstawowe operacje, które powinny być zawsze pod ręką, czyli wczytywanie, zapisywanie ikon, a także kopiowanie do schowka, wklejanie ze schowka. Menu Project oczywiście również się pojawi.

Pasek narzędziowy OK, ale dlaczego "po lewej"? Gdy użytkownik będzie chciał "po prawej" to nie będzie mógł go sobie przesunąć?

Pasek zawiera się w okienku edycji i jest wpisany w layout okna, dlatego nie można go przesuwać. Musiałbym umieścić go w tzw. toolboxie (oddzielnym okienku), żeby można było go przesuwać.

Zważywszy, że monitory w dzisiejszych czasach coraz częściej są panoramiczne to okna z paletami lepiej umieszczać po bokach ekranu. To samo pytanie co do toolbara. Czy okna z paletami będzie można przesuwać i ustawiać według użytkownika widzimisię na ekranie?

Hmm.. zastanowię się nad przeniesieniem palety do prawej części ekranu. Jeśli chodzi o przesuwanie elementów GUI to jak napisałem wyżej nie jest to możliwe jeśli gadżet wpisany jest w layout okna. Pozostaje otwarcie większej liczby okien, ale czy o to chodzi?

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2010-08-24 23:21 w odpowiedzi na komentarz #11

Rozwiązania które proponujesz z niezależnymi oknami do ustawiania wedle potrzeb są standardami w wypadku dużych kombajnów takich jak Gimp, ImageFX czy Hollywood. W samym systemie trudno jednak dostrzec takie trendy, wszystko w zasadzie opiera się na zakładkach Reaction a nie niezależnych oknach. Nie zauważyłem też żeby jakoś szczególnie kładzono nacisk na dostosowanie AmigaOS do monitorów panoramicznych, jednakże stary IconEdit (na którym jak rozumiem chce wzorować się Robert) z interfejsem mieszczącym się w gabarytach przewróconego prostokąta akurat paradoksalnie do panoramicznej mody pasuje.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #14 wysłany: 2010-08-25 10:16 w odpowiedzi na komentarz #12

Gdzie chciałbyś przedyskutować kwestię edytora?

Wysłałem Ci maila w sprawie.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2010-08-25 10:27 w odpowiedzi na komentarz #14

Właśnie odebrałem maila (nie korzystałem z tej skrzynki od lat...)

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #16 wysłany: 2010-08-25 11:13 w odpowiedzi na komentarz #13

Ja uważam, że jedno okienko dla tego typu programu w zupełności wystarczy, dlatego że pamiętajmy, że jest to tylko edytor ikon o niewielkiej liczbie operacji graficznych. Ja nie widzę osobiście przeszkód w tym, żeby paleta była w jednym stale określonym miejscu, a pasek narzędziowy w drugim. Taka już uroda ReAction, który i tak jest bardzo elastycznym systemem tworzenia GUI. Mimo to działanie programu, jak już udostępnię jego działającą wersję, zostanie zrewidowane przez użytkowników i jeśli pojawi się więcej głosów za stworzeniem oddzielnych toolboxów to wezmę to pod uwagę. Mam nadzieję, że uda mi się trafić w gust użytkowników.

Program zostanie udostępniony na zasadzie Open Source, więc możemy się spodziewać w przyszłości kolejnych odsłon programu, który może przekształci się nawet w zaawansowany edytor grafiki. Ja włożę wysiłek w to, aby program spełniał przynajmniej te podstawowe funkcje. Moim zadaniem jest, jak już wspomniałem, zaimplementować wszystkie funkcje ze starego edytora i zastąpić przestarzały już program.

Tutaj podaję link do pierwszego zrzutu ekranu przedstawiającego część GUI nowego edytora. Można już ładować ikonki 32-bitowe i je skalować:

http://www.amigabounty.net/?function=viewhistory&projectid=55&historyid=44

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2011-01-03 22:10 w odpowiedzi na komentarz #16

Pierwsza wersja programu będzie wkrótce dostępna z serwisu OS4Depot Trzymajcie za mnie kciuki, mam nadzieję, że przyznają mi nagrodę pieniężną za wykonaną pracę Pierwsza ikonka, którą dołączyłem jako ikona programu też została narysowana

A co z wypożyczonym Sam440ep? Ten komputer gwarantuje mi wygodną pracę nad programami pod system AmigaOS4.1, poza tym drugi z dostępnych komputerów nie został jeszcze wypożyczony, zatem myślę, że jeszcze kilka miesięcy będzie mi służył. Chyba, że wykupię ten komputer (może jest taka możliwość), bo w sumie zaosczędziłoby się na kosztach wysyłki I na pewno będę pisał pod AmigaOS4.1. Edytor ikon jeszcze czeka na pewno niewielka rozbudowa i poprawa błędów, ale już mam pomysły na nowe programy, przede wszystkim takie, których dla AmigaOS4 brakuje.

Gwoli prawdy to ten edytor ikon to jeden z największych programów, które napisałem. Jedyne co może się równać jeśli chodzi o rozmiar kodu to edytor map do gry Benefactor, choć ten drugi jest jeszcze bardziej rozbudowany

Odpowiedz

Discord
Online: 11
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MDWMDW
  • MirqMirq
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę