Web Analytics
Amiga komentarze
CLASSIC
eXec.pl
AmigaOS.pl
 
Ostatnie tematy:
  AMIGA A600 OBUDOWA , 2024-03-03 10:52
  wrzucam kolekcje demek z amigi, 2023-07-17 09:54
  The A500 mini i gra Flink., 2023-05-22 17:51
  Wątek usunięty., 2023-05-22 13:30
  Nominacja dla Retro Games Ltd., 2023-05-12 14:30
Początkujący | 2.x - 3.x - 4.x | A1200 - mA1/A1 | Internet | Strategie | Produkcje
MUI i ReAction | GGUA | Sprzedam | Linux PPC | Emulacja

KomentarzeeXec
 
 30 lat temu byliśmy potęgą

2018-08-15 16:35

Jednym z najciekawszych magazynów, w którym można znaleźć dobre artykuły na temat dawnych dziejów Amigi, jest pismo COMPUTE! Od kilku lat na serwerze, w moim eXecowym "brudnopisie", mam pozycję "napisać coś o artykule The World Of Commodore Show" z tegoż periodyku z roku 1988. Jako że jest rok 2018, czyli kręcimy się wokół okrągłej liczby 30 lat od tamtych wydarzeń, w końcu zmobilizowałem się aby to uczynić...

Targi odbywały się w Międzynarodowym Centrum w Toronto. Autor tekstu Neil Randall na samym początku tego artykułu wali nam liczbami prosto w głowę: W tym roku wystawę obejrzało ponad 40 000 uczestników. Ponad 85 wystawców zaprezentowało swoje towary, a sam Commodore zajmował największy obszar. Potem dowiadujemy się, że w ciągu ostatnich 5 lat (od 1983 roku) to C64 był główną gwiazdą imprezy, jednak w 1987 roku Amiga zajęła jego miejsce: Amiga była wszędzie, a jej grafika "tańczyła" na monitorach, muzyka biła z głośników. Aby znaleźć nowe produkty dla 64/128, trzeba było się zatrzymać i dobrze poszukać. Prawie pochowany został też PC 10-III, najnowszy model Commodore w swojej linii komputerów kompatybilnych z PC.

I wcale mnie to nie dziwi - też bym pochował wszystkie PC w tamtym czasie. Zobaczcie materiał wideo prezentujący grę Arkanoid na tym komputerze Commodore:

materiał wideo niedostępny w wersji classic

Wróćmy jednak do tekstu z COMPUTE! Trochę niżej pod tytułem "Maszyna, która ukradła show" możemy jednak przeczytać o tym jak Commodore traktował nasz komputer (pierwsze przebłyski późniejszego dramatu?): Od czasu premiery Amiga padła ofiarą kunktatorstwa Commodore - utrudniło to wsparcie tej maszyny przez twórców oprogramowania. Ale można ocenić na postawie zapowiedzianych, jak i zaprezentowanych na tegorocznym pokazie rozwiązań, że Amiga zaczyna być w końcu normalnym produktem. Warto podkreślić, że takie słowa możemy przeczytać 3 lata po premierze Amigi 1000...

Dalej czytamy: Widoczny był również coraz większy podział w oprogramowaniu dla Amigi. Amiga mogła być komputerem domowym, ale znaczna część oprogramowania skierowana jest wprost do profesjonalnego użytkownika. Profesjonaliści z branży muzycznej, graficy, profesjonaliści z branży wydawniczej, a nawet profesjonaliści z linii lotniczych byli dobrze ukierunkowani na tegoroczne nowe produkty. Wiele z tych produktów leży poza budżetem użytkownika domowego. Ale osoby nieprofesjonalne również miały wiele do wyboru, z procesorami tekstu, programami do malowania, programami muzycznymi i grami prezentowanymi praktycznie wszędzie.

Na tej imprezie miała miejsce prezentacja przełomowego rozwiązania w historii Amigi: Firma NewTek, twórcy popularnego systemu Digi-View, pokazała Video Toaster, który za prawie 800 USD oferuje w czasie rzeczywistym digitalizację kolorów, efekty wideo i genlock. Ten w pełni funkcjonalny profesjonalny system digitalizacji powinien zapewnić wielu użytkownikom wysokiej jakości narzędzia wideo.

Według Stana Pagonisa, dyrektora ds. marketingu w Commodore Canada, nacisk firmy na Amigę był tym razem wystarczający. Szybko jednak zwrócił uwagę, że seminaria i pokazy dotyczyły także 64/128 i PC, ale "wierzymy, że Amiga jest naszą przyszłością, będziemy się na niej koncentrować". Po raz pierwszy powiedział też: "w końcu mogliśmy powiedzieć ludziom, że Amiga jest profesjonalną maszyną".

Z artykułu można się dowiedzieć także, że Commodore będzie nadal będzie wspierać C64 i rozszerzać swoją linię komputerów kompatybilnych z PC. Jednak to Amiga staje się maszyną dominującą.

[st]
dodaj komentarz
Zanim napiszesz komentarz przeczytaj regulamin.


[#1] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
2018-08-16 21:53

Potęgą ? Raczej krótkim przebłyskiem i niewykorzystaną szansą. Potęgą w gamingu były konsole sprzedane w dziesiątkach milionów egzemplarzy i PC który z prostej i topornej biurowej maszyny już od 1993 roku przebijał się do czołówki maszyn.
dodaj komentarz
 
[#2] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #1
2018-08-16 22:45

Amiga byla czyms oryginalnym tepaku
dodaj komentarz
 
[#3] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Autor tego komentarza jest redaktorem SZAMAN odpowiada na komentarz #2
2018-08-16 22:54

"tepaku" - pierwsze ostrzeżenie, kolejna taka akcja to odpoczynek od komentowania.
dodaj komentarz
 
[#4] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Hextreme odpowiada na komentarz #1
2018-08-17 13:55

Potęgą ? Raczej krótkim przebłyskiem i niewykorzystaną szansą.

W powszechnym rozumieniu tak było. Jednak zauważ, że Amiga w telewizji i innych instytucjach jak NASA istniała dużej.

Prężne środowisko Amigi istniało po rok 2000 (czasopisma jak Amiga Format, CU Amiga, Amiga Computing).

Co do niewykorzystanej szansy to bym polemizował. Amiga wykorzystała swoją szansę całkiem dobrze. Jeśli masz na myśli, to że marka Amigi miałaby przetrwać po dzień dzisiejszy, to jest to rzecz problematyczna. Gdyby Amiga była droga jak dzisiejsze Apple, ja musiałbym siłą rzeczy zmienić platformę na coś taniego.

A nie chciałbym przestać być Amigowcem.

Jestem Amigowcem bo lubię Amigę taką jaka jest - w niszy.
dodaj komentarz
 
[#5] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #4
2018-08-17 20:16

Rewolucją była Amiga 1000 i to jest niezaprzeczalny fakt. W 1985 NIE BYŁO maszyny o takich możliwościach. To był niesamowity sprzęt. Wydarzenie na miarę pojawienia się akceleratorów 3D czy konsoli PSX. Co do wykorzystania szansy mam na myśli, że po A1000 każdy kolejny model to eksploatowanie pierwotnej konstrukcji do granic absurdu. Jedynie AGA było jakimś krokiem naprzód, ale już w dniu premiery na rynku były konkurencyjne i szybsze układy VGA/SVGA. Krótko mówiąc, wizja Jaya Minera to zupełnie coś innego niż to co popełniało Commodore.
dodaj komentarz
 
[#6] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Hextreme odpowiada na komentarz #5
2018-08-17 21:31

Nie wiem ile kolega ma lat, ale mnie prawie nie było wtedy na świecie (rok 1985). :P Więc nie byłem w stanie stwierdzić, jako 4-letni brzdąc, że Amiga 1000 to rewolucja. Może i tak było, ale ja zetknąłem się z Amigą nieco później. I Amigę zapamiętałem jako wspaniały komputer. Obserwowałem rozwój systemu od 1.3 do 3.0 i uważam, że zrobiono na tym polu bardzo dużo. Również sprzętowo, był duży postęp. Jak zdobyłem Amigę 1200 nie mogłem już oglądać się na inne komputery. :-)

Tak samo, nie wiem jaka była pełna, oryginalna koncepcja Jaya Minera. Myślę jednak, że - będąc konsultantem w Commodore - cieszył go widok nowych Amig.
dodaj komentarz
 
[#7] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #6
2018-08-20 08:38

Amiga była rewolucją, a to głównie dzięki systemowi operacyjnemu i to przez długie lata amigowy system przewyższał windowsa i całą resztę. Dopiero windows xp był dobrym systemem, ale nadal brakowało windowsowi tej swobody w obsłudze i ingerencji w system. W sumie tak jest do dzisiaj z windowsami. No i powstało wiele rozszerzeń do Amigi, które czyniły Amigę najbardziej wszechstronnym komputerem domowym do zastosowań coś więcej jak arkusz kalkulacyjny.
dodaj komentarz
 
[#8] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #7
2018-08-20 19:36

Trzeba nazywac po imieniu, taki trol pisze smuty, prowokuje bo ma inny system od AOS i potem mowi ze jest atakowany, inni klaszcza i jego trzeba zbanowac a nie amigowca, Jezu wyprostujmy sie..
dodaj komentarz
 
[#9] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #8
2018-08-20 19:40

Moge sie załozyc ze kiedys amiga wruci do łask tylko w jakiej formie jest pytanie?, bo kazdy wie jak trudno jest zrobic marke
dodaj komentarz
 
[#10] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #9
2018-08-21 08:19

No to śmiało przyjmuję zakład. Amiga jest skończona. To już tylko niszowa platforma z nano ryneczkiem dla starych pryków.
dodaj komentarz
 
[#11] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #10
2018-08-21 11:30

pecet już dawno skończony, bo tak naprawdę pc to może być wszystko
dodaj komentarz
 
[#12] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #11
2018-08-21 16:01

Pecety odejda w chmure wiec zostana niszowe ala amiga , do vr urzadzenia i roboty...
dodaj komentarz
 
[#13] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #11
2018-08-23 08:10

Buahahahaahahahaha. nauczaj miszczu :cry2:
dodaj komentarz
 
[#14] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #12
2018-08-23 08:23

"zostana niszowe ala amiga , do vr urzadzenia i roboty..."
Tak, szansa jest.
dodaj komentarz
 
[#15] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #14
2018-08-23 18:43

ty czasem nie jesteś alter ego gaździny z ppa ? Łaził nawalony w trzy dupy i nauczał na jakimś zlocie retro, że amiga rulez i zabić pecetowcuf :cry2:
dodaj komentarz
 
[#16] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #15
2018-08-23 20:53

To nie ja, zachowujesz sie jak szkop, przesmiewasz i sie uczysz zarazem, patrz czy jakby ktos stworzyl nowego peceta czy byloby to wielkie halo? Nie!!, a jak ktos stworzy nowa amige czy atari to jest HALO
dodaj komentarz
 
[#17] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Rafał Gdaniec
2018-08-23 22:40

Trzeba pamiętać że pecet to spolszczenie od PC czyli Personal Computer.
Każdy komputer to pc a nie tylko ten z procesorem X86 i systemem Microsoft Windows.
Od początku IT Jest wojna nie tylko możliwości sprzętowych, ale głównie platform systemowych, na którym uruchamia się oprogramowanie, które działa tylko w tym określonym systemie a nie innym.

>kiedys amiga wruci do łask
A co z dawnym oprogramowaniem komercyjnym, kiedy czy wszyscy twórcy tego oprogramowania ogłoszą legalną ich dostępność jako freeware dla chęci wsparcia rozwoju platformy AmigaOS. To niech utworzą jakieś porozumienie wsparcia dla Amigi.
Bo z nowego oprogramowania, którego jest niewiele i jest dostępne do ściągnięcia albo do nabycia, masowego rozwoju platformy Amigi trudno oczekiwać. A każdy wie, że kupić wszystkiego co interesujące jest niemożliwością, jeśli chodzi o cokolwiek, czy zakup oprogramowania, gier, czasopism, książek, itd itp.

>Rewolucją była Amiga 1000 i to jest niezaprzeczalny fakt. W 1985 NIE BYŁO maszyny o takich możliwościach.
Ale konieczność ładowania kickstart z dyskietki zamiast z romu, nie było żadną rewolucją.
Dopiero Amiga 500 to była rewolucja.
Ciekawe oprogramowanie na Amigę powstawało przez wiele lat następnych po rewolucji Amigi 1000.
dodaj komentarz
 
[#18] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #17
2018-08-24 06:55

PC to komputer o rodowodzie od IBM. Modułowa budowa, kompatybilność x86 w dół i...pc speaker. Nie każdy komputer to ma. C-64 też ma napisane na obudowie "Personal Computer", a pecetem nie jest, więc nie siej zamętu.


Amiga 500 to popłuczyny po A1000. W niektórych aspektach krok w tył jak np. zamknięta konstrukcja
dodaj komentarz
 
[#19] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Hextreme odpowiada na komentarz #18
2018-08-24 11:27

Amiga 500 to popłuczyny po A1000. W niektórych aspektach krok w tył jak np. zamknięta konstrukcja

Rozumiem, że miałeś Amigę 1000 i sobie ceniłeś. :wink:
dodaj komentarz
 
[#20] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
swinkamor12 Marian Nowicki Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #19
2018-08-24 12:49

Amiga 500 była w swoim czasie całkiem fajna.
Aż do końca produkcji w 1992 to był bardzo udany komputer z lepszą grafiką i dźwiękiem niż pc/mac/atari.
dodaj komentarz
 
[#21] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #18
2018-08-24 13:14

PC to jest w zasadzie każdy komputer. Commodore 64 to też PC (pecet).
Podsumowując,
nie ma takiej marki jak pecet (PC).
dodaj komentarz
 
[#22] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #21
2018-08-24 13:31

Wedlug mnie c64 to nie pc a pc to komputer wymienny co 4 lata tylko windows jest staly, w pc tam nic nie ma oryginalnego, tak samo morphos fakt jest robiony przez amigowcow ale nie jest to amigaOS w Amidze tylko Morphos w amidze, maku itd.Oczywiscie to moj punkt widzenia.Ja mam sentyment do Amigi i lubie o tym gadac, czytac i sluchac ))
dodaj komentarz
 
[#23] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #22
2018-08-24 13:54

Każdy może mieć inną definicję pc (peceta), bo taka marka jak pecet nie istnieje. W latach 80 i początku lat 90 były takie domowe komputery firmowane jako ibm pc, ale to już dawno zdechło. Można by rzec, że te dzisiejsze komputery, którzy niektórzy określają jako pc należało by określać jako Mamzer.
dodaj komentarz
 
[#24] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Szarywilk odpowiada na komentarz #23
2018-08-25 00:16

personal computer czyli komputer osobisty,wiec teoretycznie kazdy komputer jest pecetem,a jednak nikt nie powie na amige pecet ;-),wszystko zalezy od nas uzytkownikow,dlatego ja bym sie nie martwil o przyszlosc amigi,napewno znajda sie ludzie ktorzy cos wymysla.
dodaj komentarz
 
[#25] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
maka Marcin Szmolda odpowiada na komentarz #24
2018-08-25 00:32

To inaczej .. PC to przemyslowy komputer trzymajac sie faktow a nie nazwy nadanej kiedy jeszcze nie bylo amigi, atari urzadzen łączacych profesjonalne, rozrywkowe i hobbystyczne aspekty, pc nie beda nigdy kultowe i tyle..
dodaj komentarz
 
[#26] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #19
2018-08-25 05:54

Mam do dziś. Rocznik 1986 i ciągle działa. Ma nawet wytłoczone autografy twórców na spodzie górnej pokrywy.
dodaj komentarz
 
[#27] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #24
2018-08-25 07:29

Siedzicie przed wiedzą wszechświata, a piszecie głupoty. Komputerowi płaskoziemcy :mrgreen:

Zrobię wam przysługę i przypomnę czym jest pecet:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Komputer_osobisty

U nas mówiło się "ajbiem" :)

Bardziej dosadnie - pecet to komputer który wgniótł w ziemię amigę, a pierwszym gwoździem do amigowej trumny był Doom :)

PS. Gdyby bawić się w waszą pokręconą "logikę" to czytelnicy takich pism jak PC Format, PC World, PC Magazine, PC Kurier, szukaliby informacji o "personal computer C-64" lub jak to napisałeś miszczu " komputer osobisty,wiec teoretycznie kazdy komputer jest pecetem" - amigowiec szukałby artów o swojej Amidze w pismach o pecetach.


Komputerowi Płaskoziemcy - buahahahahahahhaah
dodaj komentarz
 
[#28] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #25
2018-08-25 07:31

Przemysłowy komputer, ktoś coś jeszcze wymyśli? :D Tylko takiej marki nie ma :D Każdy komputer może być pecetem, pc (personal computer), no bo może być osobisty :D Moje Amigi są komputerami osobistymi.

Ja bym jednak sugerował nazywać tzw. peceta (windows) po prostu Mamzer.
dodaj komentarz
 
[#29] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Klemens Kos Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #28
2018-08-25 07:40

Nałuczaj miszczu dalej. Nie ma już marki Amiga :) PC ma się świetnie :mrgreen:
dodaj komentarz
 
[#30] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #29
2018-08-25 08:05

Jakaś tam marka Amiga istnieje. Natomiast takiej marki jak PC nie ma. PC to każdy dowolny komputer czy to Amiga, czy Commodore 64 itd.
Ja bym jednak sugerował nazywać tzw. peceta (windows) po prostu Mamzer.
dodaj komentarz
 
[#31] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
Szarywilk odpowiada na komentarz #27
2018-08-25 09:06

Pampuch ukul takie sformulowanie jak PupCia,miszczu czyli ja osobiscie sie cieszy ze z amiga nie stalo sie to co z apple czy pecetami tudziez grzybami,ktore sa poprostu produktem,tak jak pasta do zebow,amiga zyje i ma sie bardzo dobrze,amiga rulez,intel ouside !!!.Tako rzecze miszczu szarywilk ;).
dodaj komentarz
 
[#32] Re: 30 lat temu byliśmy potęgą
parallax Konto tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę odpowiada na komentarz #31
2018-08-25 14:02

Tak, synonimem peceta jest np. pupcia, grzyb, czy ostatnio nagłaśniane w internecie określenie mamzer. Oczywiście to się tyczy komputerów tych z windows.
dodaj komentarz
 
 
Pod newsami
5 ostatnich komentarzy


Copyright © Dominor, Wszelkie prawa zastrzeżone.