Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2017-05-10 16:14, Autor: st, Kategoria: Sprzęt, Liczba wyświetleń: 9517

A A A

15 lat Amigi One

15 lat Amigi One

W kwietniu 2002 roku Bill McEwen, CEO Amiga Inc w swoim "Executive Update" ogłosił narodziny dla amigowej społeczności nowej platformy sprzętowej - komputera AmigaOne.

Amigi "następnej generacji" (NG) nie były sprzętowo kompatybilne z układami specjalizowanymi z czasów Commodore. Krok ten był jednak zgodny z tym co planowali ostatni twórcy Amigi klasycznej - w 1993 roku bowiem firma Commodore International zaprzestała rozwoju chipsetu AAA (następcy kości AGA) i zaczęła pracę nad Hombre, układem całkowicie niezgodnym z poprzednimi modelami Amigi.

W kolejnych latach ukazywały się nowe modele AmigiOne - najpierw z Eyetech, później z A-Eon Technology i ACube Systems (AmigaOne 500).

Prawa do marki AmigaOne posiada firma Hyperion Entertainment, która rozwija system AmigaOS. Najnowszym modelem Amigi NG będzie AmigaOne A1222, sprzedaż rozpocznie się być może jeszcze w tym roku.

zobacz inne nasze wideo »

Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 13
  • Adam_MAdam_M
  • AmiKitAmiKit
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • CizarCizar
  • DobrowitDobrowit
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • Janusz82Janusz82
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
SZAMAN
Redaktor

komentarz #1 wysłany: 2017-05-10 17:24

No to już lata rozwoju Amigi One liczą więcej niż klasyka (85-96 = 11). Taka w sumie ciekawostka...

Odpowiedz

Rafał Gdaniec
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2017-05-10 17:52 w odpowiedzi na komentarz #1

Rozwój Amigi jest obiektywny, ale jaka jest prawdziwa sprzedaż wszystkich odmian tego sprzętu Amiga NG, gotowych zestawów i samych płyt głównych, sprzedaż AmigaOS 4.x, tego nikt nie wie. I to raczej są małe ilośći w porównaniu ze sprzętem produkowanym przez Commodore i Escom. Nawet wtedy produkcja i sprzedaż Amigi była nie wystarczająca, żeby nadążyć za rozwojem konkurencji np. Apple, którego komputery sprzedają się miliony sztuk każdego roku.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2017-05-10 18:35

Aż trudno uwierzyć, że Amiga Classic jest tylko dwa razy starsza niż AmigaONE. Nie słychać żeby jakoś hurtowo padały więc chyba nadal działają. Znacie kogoś kto używa tej pierwszej AmigiONE?

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #4 wysłany: 2017-05-10 18:56

Dla przypomnienia jeszcze jeden z pierwszych newsów na temat Amigi One w naszym serwisie. I jeszcze jedna refleksja - o Pegasosach już nikt nie pamięta, A1-ki są nadal "klepane" (i nawet MOS będzie na X5000), kto by wtedy tak pomyślał? Atmosfera w 2002 była taka, że... nie, nie chce mi się dalej pisać.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2017-05-10 19:39 w odpowiedzi na komentarz #1

Można spierać się o to, do kiedy trwał rozwój Amigi. Jeszcze w 2000 roku internet pełen był list dyskusyjnych i newsowych poświęconych tematyce Amigi. Można wymienić Just-Amiga ( lata 1998-2000 ), listę poświęconą językowi programowania AMOS ( lata 1998-1999 ), magazyn dyskowy poświęcony językowi Amiga-E ( lata 1996-1997 ).

Te listy dyskusyjne i magazyny działały długo po bankructwie Commodore. Internautów nadal interesowała technologia Amigi oraz technologie z nią powiązane jak AMOS czy Amiga-E.

Spuścizna Amigi jest o wiele bogatsza, aniżeli spuścizna Amigi One/NG. Lista programów, gier i dem oraz magazynów i publikacji jest o wiele bardziej imponująca. I wszystkie one dotyczą właśnie tej Amigi, która powstała i była rozwijana w firmie Commodore, a która jest nazywana pogardliwie "klasykiem".

Commodore wypuściło w 1993 roku nową maszynę z AGA - Amigę CD32, co jest zgodne z oficjalnym oświadczeniem tej firmy z 1992 roku w związku z wypuszczeniem Amigi 1200. Pragnęli oni wówczas rozwijać dalej technologię Amigi i wypuszczać nowe modele oparte o kości AGA. ( źródło )

Oznacza to, że kości AGA były sporym sukcesem. I prawidłowo, bo jest to super architektura.

Nieszczęśliwy zbieg wydarzeń spowodował bankructwo tej firmy. Ta firma chciała dobrze dla Amigi. Jednakże ówczesny rynek spowodował taki, a nie inny bieg wydarzeń.

Rok 1994, który wielokrotnie powtarza się za rok upadku Amigi to nie był rok upadku Amigi, ponieważ pozostali wierni tej technologii fani.

Amiga nadal jest w sercu wielu ludzi na świecie i nie zapowiada się żeby ta liczba miała się zmniejszyć.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2017-05-10 20:09 w odpowiedzi na komentarz #1

Więc nowe Amigi wyprzedziły klasyczne Amigi. Trudno. Czas nie stoi w miejscu, więc się należy za wytrwałość. Zresztą gdyby nawet klasyczne Amigi były produkowane rok dłużej, to nadal by były w tyle. Ale ten czas zleciał.

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2017-05-10 22:49 w odpowiedzi na komentarz #3

Tak, AmigaOne XE jest jeszcze dużo w użyciu. Miesiąc temu była nawet używka w Polsce do sprzedania, na chodzie oczywiście.
Chyba że mówisz o najstarszej SE, to nie.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #8 wysłany: 2017-05-11 05:22 w odpowiedzi na komentarz #5

Nie drogi Robercie.
AGA była kiepska, i samo Commdore chciało ją zastąpić czymś lepszym.
Wolimy nowe Amigi bo nadają się do użytków lepiej niż te od Commodore.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2017-05-11 08:53 w odpowiedzi na komentarz #8

AGA była wyśmienita do gier 2D, gry wyglądały dużo ładniej niż na OCS (Amiga 500).
System pod AGA w 256 kolorach działa/ł nie za szybko jak i programy graficzne i.t.p na standardowym procesorze, ale wystarczyło dodać szybszy procesor i już było dużo lepiej. Tu mowa o Amidze 1200.
Na Amidze 4000 było zdecydowanie szybciej.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #10 wysłany: 2017-05-11 17:41 w odpowiedzi na komentarz #9

Tak właśnie, AGA to układy specjalnie do 2D jak się nastąpiła rewolucja 3D w grach.
Bez sensu.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #11 wysłany: 2017-05-11 19:17 w odpowiedzi na komentarz #10

Jak wyszło AGA to nie było jeszcze tej rewolucji.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #12 wysłany: 2017-05-11 23:44 w odpowiedzi na komentarz #11

Jak wyszła AGA to zaczęła się rewolucja 3D w grach.
AGA to bezwartościowy szajs wypuszczony na rynek dwa lata po czasie.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2017-05-12 08:18 w odpowiedzi na komentarz #12

Jak AGA wyszło, to nie było żadnej rewolucji 3D. Nie kłam.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #14 wysłany: 2017-05-12 16:30 w odpowiedzi na komentarz #13

Układy AGA były gotowe w lutym 1991 a pierwsze komputery z tymi układami w listopadzie 1992.
Jak już były takie gry jak np Ultima Underworld.
Pisz se co chcesz.
Jak AGA weszła to już zaczęła się rewolucja 3D w grach i AGA była bez sensu.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2017-05-12 18:02 w odpowiedzi na komentarz #14

Gry 3D pojawiały się także w latach 80-tych, a rewolucja gier 3D to rok 94 - 95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #16 wysłany: 2017-05-12 18:15 w odpowiedzi na komentarz #15

Nie. Rewolucja 3D w grach to 1992-1993.
Pod koniec 1992 pojawiły się już gry z teskturami na suficie i podłodze, a w grudniu 1993 DOOM.
1995 to już w pełni 3D, gdy gry 2D na Amigę budzą tylko uśmiech i politowanie.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2017-05-12 18:37 w odpowiedzi na komentarz #16

1995 to już w pełni 3D, gdy gry 2D na Amigę budzą tylko uśmiech i politowanie.

Nie dla Amigowca. Gry 2D dla Amigowca będą zawsze świetne. Apidya, Body Blows Galactic, Wolf Child, Shadow of the Beast 2.

Poza tym na Amigę są lepsze gry 3D niż na PC: Breathless, Alien Breed 3D, Genetic Species.

Piszesz jak PC-towiec, a nie Amigowiec, drogi Marianie.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #18 wysłany: 2017-05-12 18:46 w odpowiedzi na komentarz #16

Nie, rewolucja gier 3D to rok 94 - 95. Wcześniej pojawiały się pojedyncze sztuki, ale i w latach 80-tych. Playstation tutaj wyznaczyło drogę. Rok 1992, to nadal era gier 2D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #19 wysłany: 2017-05-12 18:49 w odpowiedzi na komentarz #17

Niech sobie pisze jak woli, ale widocznie patrzy przez pryzmat t.zw. "hajpu" jaki był czasem na jakąś grę faworyzowaną w np. Secret Service i tak mu zostało do dzisiaj. Uważa, że wszyscy chcieli grać w dooma, co jest oczywiście bzdurą.

swinkamor12 nie jest obiektywny

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #20 wysłany: 2017-05-12 22:33 w odpowiedzi na komentarz #18

Dokładnie 1993 rok (grudzień, więc jedną nogą już 94) i gra Doom załatwiła Amigę. Ale za to teraz mamy najwięcej jej klonów (silników) na świecie.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #21 wysłany: 2017-05-12 23:04 w odpowiedzi na komentarz #20

To nieprawda, że Doom "załatwił" Amigę. Bez problemu w 1995 roku udało się wdrożyć Amigę 1200 i Amigę 4000T z powrotem do produkcji, bo ich sprzedaż została przerwana przez bankructwo Commodore.

Nadal wydawano czasopisma poświęcone Amidze na całym świecie. Aminet funkcjonował w najlepsze.

1994 rok to jeden z najlepszych w istnieniu Amigi! Wydano bardzo dużo publikacji, jak CDPD IV. W 1995 roku wydano Deluxe Paint V. Bankructwo Commodore nie oznaczało końca Amigi.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #22 wysłany: 2017-05-13 04:57 w odpowiedzi na komentarz #18

Rok 1992 to Ultima Underworld.
Jeszcze Wolfenstein było takie sobie - nie miało teksturowanych podłóg i sufitów.
Ale Ultima Underworld z teksturami na podłodze i suficie to już było całkiem niezłe 3D.
Po drodze do DOOMa były jeszcze inne klony Wolfa z teksturami na podłodze i suficie np Terminator: Rampage.
Amiga od 1992 do 2000 miała system lepszy albo później równie dobry jak na PC, ale gry były lepsze na pc.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #23 wysłany: 2017-05-13 08:16 w odpowiedzi na komentarz #22

Rewolucja gier 3D, to lata 94 - 95. Rok 1992 to nadal era gier 2D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #24 wysłany: 2017-05-13 09:07 w odpowiedzi na komentarz #23

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
Takie rzeczy były na pc w 1993:
https://www.youtube.com/watch?v=o8CFxMTuuEo
https://www.youtube.com/watch?v=mEOnR_2-ohc

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #25 wysłany: 2017-05-13 09:39 w odpowiedzi na komentarz #24

Rewolucja gier 3D, to lata 94-95. Standard to rok 96.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #26 wysłany: 2017-05-13 10:35 w odpowiedzi na komentarz #25

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #27 wysłany: 2017-05-13 11:04 w odpowiedzi na komentarz #26

Rewolucja w grach 3D to lata 94-95. Standard to 96r.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #28 wysłany: 2017-05-13 11:08 w odpowiedzi na komentarz #27

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #29 wysłany: 2017-05-13 11:08 w odpowiedzi na komentarz #27

pomidor

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #30 wysłany: 2017-05-13 11:21 w odpowiedzi na komentarz #29

Moze VR by zawitalo przeciez to szansa dla nowych lub zapomnianych marek do reaktywacji..

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #31 wysłany: 2017-05-13 12:13 w odpowiedzi na komentarz #28

Nie masz racji. rewolucja gier 3D przypada na lata 94-95. Rok 92 to nadal era gier 2D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #32 wysłany: 2017-05-13 12:43 w odpowiedzi na komentarz #31

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #33 wysłany: 2017-05-13 12:51 w odpowiedzi na komentarz #32

Nie, rewolucja gier 3D to rok 94 - 95. Wcześniej pojawiały się pojedyncze sztuki tak jaki w latach 80-tych. Rok 1992, to nadal era gier 2D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #34 wysłany: 2017-05-13 13:22 w odpowiedzi na komentarz #33

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #35 wysłany: 2017-05-13 13:48 w odpowiedzi na komentarz #34

Rok 1992, to wciąż era gier 2D. AGA spisywało się znakomicie w grach 2D i gry były dużo ładniejsze od gier z Amigi 500.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #36 wysłany: 2017-05-13 13:50 w odpowiedzi na komentarz #35

Ale już w 1995 roku co trzecia gra była w 3D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #37 wysłany: 2017-05-13 14:31 w odpowiedzi na komentarz #36

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #38 wysłany: 2017-05-13 14:33 w odpowiedzi na komentarz #37

Koniec 1994 to już PS1.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #39 wysłany: 2017-05-13 15:11 w odpowiedzi na komentarz #37

Nie masz racji.
Rewolucja gier 3D to lata 94-95.

Odpowiedz

Rafał Gdaniec
Czytelnik

komentarz #40 wysłany: 2017-05-13 15:56

SPAM W KOMENTARZACH !!!!
users: swinkamor12, parallax,
do takich bzdur istnieje chat eXec.pl / IRC, Gadacz eXec.pl, emaile.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #41 wysłany: 2017-05-13 16:50 w odpowiedzi na komentarz #39

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #42 wysłany: 2017-05-13 16:59 w odpowiedzi na komentarz #41

Znowu nie masz racji, bo rewolucja gier 3D to lata 94-95.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #43 wysłany: 2017-05-13 17:03 w odpowiedzi na komentarz #41

W 1995 r bijatyki, platformówki nadal wychodziły w 2D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #44 wysłany: 2017-05-13 17:07 w odpowiedzi na komentarz #41

Diagnoza:
Byłeś zapatrzony tylko w gry rodzaju doom i tomb rider. Masz klapki na oczach.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #45 wysłany: 2017-05-13 17:49 w odpowiedzi na komentarz #44

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #46 wysłany: 2017-05-13 17:54 w odpowiedzi na komentarz #45

Nie masz racji. Rewolucja gier 3D nastąpiła w latach 94-95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #47 wysłany: 2017-05-13 17:58 w odpowiedzi na komentarz #45

Tak jak wszyscy inni ludzie.
DOOM i Tomb Rider to świetne przykłady.
Świetne gry, bardzo dobrze pokazujące że strzelanki i przygodówki są o wiele lepsze w 3D niż w 2D.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #48 wysłany: 2017-05-13 21:57

W sumie nie ma znaczenia który dokładnie rok i jaka gra nas dobiła, faktem jest jednak, że tak w połowie lat 90-tych powinna ukazać się nowa Amiga NG (zrywająca kompatybilność z klasykami), bo takie plany były w Commodore, która by te wszystkie gierki 3D spokojnie pociągnęła. Szkoda, że komputer ten pojawił się tylko dzięki zapaleńcom dopiero 10 lat później. Cieszmy się jednak i z tego. Pojawianie się płyt z PPC zmieniło wiele, np. gdyby nie było Amigi One to raczej na pewno eXec i inne portale w PL i za granicą by już nie istniały. Środowisko nie przetrwało by tak długo, być może teraz jacyś kolekcjonerzy sprzętów retro odgrzebali by parę 500-cetek i nagrali kilka filmików na YouTube, nie wspominając o rozwoju systemu który to był napędzany głównie przez użytkowników komputerów NG. Mielibyśmy do wybory "spaczowany" na maxa 3.1 lub 3.9. Dziękuję.

Odpowiedz

Rafał Gdaniec
Czytelnik

komentarz #49 wysłany: 2017-05-13 22:26

Dla rozwoju Amigi trzeba wydać AmigaOS 4.x na procesory ARM.
Żeby dało się zainstalować ten system na każdym sprzęcie wyposażonym w system Android
Niech oprogramowanie w kodzie Motoroli 68x i PPC działa w trybie emulacji jeśli wydajnościowo się da.
Linia procesorów PPC się kurczy i nie są tanie, projektowanie specjalnych płyt głównych dla Amigi także.
Docelowo trzeba wykonać migracje na procesory na których działa Android.
Należy apelować do autorów dawnego oprogramowania na Amigę o nowe ulepszone wersje.
Także byli i aktualni wydawcy gier powinni skompilować swoje produkcje na AmigaOS.
Nowi użytkownicy AmigaOS potrzebują oferty interesującego ich oprogramowania, dostępnego na rynku.
Tylko w taki sposób Amiga powróci jako popularna platforma alternatywna wobec PC, Mac i Android.

Odpowiedz

Hextreme
Czytelnik

komentarz #50 wysłany: 2017-05-13 23:06

Środowisko amigowców przetrwało dzięki wierze, że komputery Amiga potrafią to, czego nie potrafią inne platformy. Warto przypomnieć ważne hasło dotyczące naszej platformy: "Only Amiga makes it possible".

Właśnie to hasło powinno uświadamiać nas o tym, że przywiązanie do tego sprzętu oraz wierność Amidze nie wzięła się bez przyczyny. Że wierzymy nadal w ogromne możliwości tej platformy sprzętowej.

Kości AGA są niedocenione i niewykorzystane w pełni. Gier wykorzystujących jej potencjał, choćby możliwość wyświetlenia 256 kolorów powstało bardzo mało.

Przykłady:
- Dune II: Gra powstała na PC w wersji 256-kolorowej z dodatkową muzyką. Wersja na Amigę powstała tylko w 32 kolorach bez muzyki. Najpewniej dlatego, bo użytkowników Amigi 500 było najwięcej i nie wykorzystano potencjału nowych Amig z kośćmi AGA.
- Goblins 3: Również gra powstała w wersji na PC w 256 kolorach, zaś na Amigę tylko w 32 kolorach.

Te tytułu dobitnie pokazują, że AGA jest zmarginalizowana oraz niedostatecznie wypromowana!

Oznacza to, że żaden potencjalny nowy komputer wydany w 1995 roku nie zmienił by nic w historii komputerów Amiga! Ponieważ odsunięto się od technologii Amigi i nie z powodu braku wsparcia grafiki 3D!

Taka gra jak Z od Bitmap Brothers z roku 1996 bez problemu ruszyłaby na Amidze AGA. Dotyczy to większości gier z PC-ta z tamtego okresu.

Przykłady gier, które powstały w wersji na AGA są następujące:
- James Pond 3: Operation Starfish
- All new world of Lemmings

Gry 3D typu Doom nie opanowały całego rynku zbyt szybko, nadal były to tylko proste strzelanki z powodu małej mocy komputerów.

Na Amidze takie gry da się zrobić, ale z powodu braku zainteresowania Amigą, nikt nie zrobił wersji specjalnie dla Amigi.

Złożone gry w środowisko 3D zaczęto przenosić nieco później.

Podsumowując moc komputerów Amiga jest wystarczająca do wielu zastosowań, ale jej technologia została całkowicie zapomniana już w roku 1993. Z powodu braku zainteresowania komputery Amiga i jej technologia odeszły w niebyt, pozostawiając tylko wspomnienie. Amiga moim zdaniem została wówczas zahibernowana, tak by obudzić jej moc nieco później.

Kości AGA komputerów Amiga mają moc i należy tę moc wykorzystać. Może powstać wiele zaawansowanych gier na Amigę jak na PC-ta z tamtego okresu. W przypadku Chunky najlepiej skorzystać z Amigi CD32, która posiada wspomaganie takiej grafiki.

Wszystko w rękach Amigowców.

Doprawdy stale rosnące ceny AmigaOne mogą odstraszyć nawet najbardziej zapalonego Amigowca. Dlatego proszę uszanować możliwość wyboru. Nie każdemu może podobać się taka droga rozwoju Amigi i jej systemu. Zdecydowanie wolałbym więcej gier na Amigę 1200 lub CD32, które wykorzystałyby wreszcie realne możliwości tego sprzętu i odzyskałyby dawną chwałę.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #51 wysłany: 2017-05-14 07:58 w odpowiedzi na komentarz #50

Commodore padło bo za cenę a1200 można było kupić 386 który miał dwadzieścia razy szybszą grafikę niż a4000.
Kości AGA były od początku bez sensu zrobione.
Nie ma sensu używać sprzętu z AGA. Są lepsze i tańsze rozwiązania.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #52 wysłany: 2017-05-14 08:26 w odpowiedzi na komentarz #50

Przygodówki i strzelanki w 3D są lepsze, bo nasz świat jest 3D i rozgrywka jest ciekawsza jak gra jest 3D.
Jak nastała rewolucja 3D w grach w latach 92-93, przygodówki i strzelanki w 2D się skończyły.
W czym spora zasługa takiej świetnej gry jak DOOM.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #53 wysłany: 2017-05-14 15:31 w odpowiedzi na komentarz #52

Znowu się pomyliłeś, ale znowu nie wiele. Rewolucja gier 3d nastała w latach 94-95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #54 wysłany: 2017-05-14 15:41 w odpowiedzi na komentarz #53

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #55 wysłany: 2017-05-14 15:52 w odpowiedzi na komentarz #54

Znowu się pomyliłeś, bo jak sam wiesz, rewolucja gier 3D to lata 94-95. Potwierdzają to też wypowiedzi wcześniejszych użytkowników.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #56 wysłany: 2017-05-14 16:10 w odpowiedzi na komentarz #55

Ultima Underworld 1992.
Ultima Underworld 2 1993.
Terminator: Rampage 1993.
Shadowcaster 1993.
DOOM 1993.
PS1 1994.

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #57 wysłany: 2017-05-14 16:20 w odpowiedzi na komentarz #55

1994 to już takie gry jak Cyclones

https://www.youtube.com/watch?v=VQFYTsARTOo

Czy Depth Dwellers

https://www.youtube.com/watch?v=vpP8lBO_hdw

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #58 wysłany: 2017-05-14 16:37 w odpowiedzi na komentarz #56

To żadna rewolucja. Tak jak wcześniej - rewolucja gier 3D to 94-95 rok.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #59 wysłany: 2017-05-14 17:49 w odpowiedzi na komentarz #58

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #60 wysłany: 2017-05-14 18:34 w odpowiedzi na komentarz #59

Nie masz racji. Rewolucja gier 3D nastąpiła w latach 94-95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #61 wysłany: 2017-05-14 19:03 w odpowiedzi na komentarz #60

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #62 wysłany: 2017-05-14 19:14 w odpowiedzi na komentarz #61

Nadal się mylisz. Rewolucja gier 3D przypada na lata 94-95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #63 wysłany: 2017-05-14 19:14 w odpowiedzi na komentarz #62

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #64 wysłany: 2017-05-14 19:58 w odpowiedzi na komentarz #63

Nadal jesteś w błędzie. Rewolucja gier 3D to lata 94-95.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #65 wysłany: 2017-05-15 01:44 w odpowiedzi na komentarz #64

Rewolucja gier 3D to lata 92-93. 94-95 gry 3D to już standard.
W 1995 wszystkie gry poza strategiami były 3D.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #66 wysłany: 2017-05-15 08:14 w odpowiedzi na komentarz #65

Znowu się mylisz. Rewolucja gier 3D przypada na lata 94-95.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #67 wysłany: 2017-05-15 12:09 w odpowiedzi na komentarz #66

swinkamor12 i parallax - ostrzeżenie za spam, kolejny taki numer i będzie czasowa przerwa od komentowania na eXecu.

Odpowiedz

Rafał Gdaniec
Czytelnik

komentarz #68 wysłany: 2017-05-15 12:50 w odpowiedzi na komentarz #67

W związku ze spamem użytkowników swinkamor12 i parallax
trzeba wprowadzić limitowanie ilości komentarzy do newsów
do np. max 4 sztuk komentarzy jednego użytkownika do jednego newsa.
Szanowni moderatorzy i redaktorzy, proszę zrobić tutaj porządek z tym spamem.
Podobnie jest przy innych news, spam do moderacji, najlepiej skasować.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #69 wysłany: 2017-05-15 17:32 w odpowiedzi na komentarz #67

Z jakiegoś powodu Tomek ostatnio stara się zawsze ze mną pokłócić choć nie ma racji.
DOOM rulez!!!

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #70 wysłany: 2017-05-15 17:35 w odpowiedzi na komentarz #69

I znowu nie masz racji.

Odpowiedz

swinkamor12
Marian Nowicki Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik Katowice

komentarz #71 wysłany: 2017-05-15 18:26 w odpowiedzi na komentarz #70

DOOM to świetna gra, nie wiem dlaczego Ci się nie podoba.

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #72 wysłany: 2017-05-16 12:57 w odpowiedzi na komentarz #71

http://gadzetomania.pl/57910,wirtualna-rzeczywistosc-amiga


Fajny artykul

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #73 wysłany: 2017-05-16 14:42 w odpowiedzi na komentarz #72

Świetna amigowa gra FPS - Gloom obsługuje VR Niestety nie było dane zagrać w tych okularach.

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #74 wysłany: 2017-05-17 11:20 w odpowiedzi na komentarz #73

Ktoras z gigantow firm wymyslila ( tak sie chwali) vr nie wymagajace grubych sprzetow, ma niedlugo to oglosic.moze jeden ekran zamiast 2 soczewek, moze by cos na x5000 wyszlo.

Odpowiedz

Discord
Online: 13
  • Adam_MAdam_M
  • AmiKitAmiKit
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • CizarCizar
  • DobrowitDobrowit
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • Janusz82Janusz82
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę