Projekt o roboczej nazwie API2 (Patreon) powstał aby ułatwić rozwiązanie największej bolączki, na którą cierpią wszystkie amigowe systemy czyli braku nowego oprogramowania. W sytuacji niedużej ilość programistów, z których zdecydowana większość tworzy programy tylko po godzinach, dobrze jest dać im możliwość wykorzystania jak najlepiej czasu którym dysponują. Z drugiej strony aby zachęcić nowych ludzi, spoza środowiska, do tworzenia aplikacji na naszą platformę istotne jest aby dostarczyć im porównywalne możliwości do tych jakie mają na innych platformach.
Api2 ma właśnie to robić. Udostępniać zbiór komponentów do tworzenia aplikacji. Dostarczając gotowe elementy obsługujące stałe funkcjonalności wykorzystywane w programach, zarówno graficzne (okna, panele, przyciski, itd) jak i niegraficzne (kolekcje, dokumenty, obsługę systemu plików, itd) pozwoli skupić się na funkcjonalności tworzonego programu.
Aby przełamać amigową tradycję ostatnich lat, a więc rozwijać projekt API2 szybko i wydawać nowe wersje w czasie mierzonym w miesiącach, a nie latach, nie można pracować nad nim po godzinach. Musi być to pełen etat. By było to możliwe jest potrzebne finansowanie. Dlatego rozpoczęliśmy zbiórkę na patreonie. Zachęcamy wszystkich, którzy chcieliby, aby powstawało więcej oprogramowania na amigowe systemy do wsparcia projektu API2.
Informacja dla programistów
Projekt API2 ma na celu dostarczenie frameworku i narzędzi ułatwiających szybkie tworzenie aplikacji bez zagłębiania się w szczegóły niezwiązane z główną ich funkcjonalnością. Projekt API2 nie jest portem z innej platformy, jest napisany od podstaw i rozwija już wcześniej istniejące w amigowych systemach rozwiązanie czyli BOOPSI. Jest jednak wygodniejszy w użyciu i szybszy w działaniu. Nie wymaga ręcznego generowania identyfikatorów metod i atrybutów, zgłasza błędy kompilacji gdy wywołamy metodę z parametrami niepasujących typów i nie używa dispatchera. Ponadto dzięki wyjątkom, nie trzeba sprawdzać każdego wywołania pod kątem poprawności wykonania, a brak arytmetyki wskaźników pozwala nawet początkującym programistą na sprawne tworzenie kodu. Ma także zapewniać kompatybilność na poziomie źródeł między wszystkimi amigowymi systemami. Na stronie api2.trifle.eu znajdują się bardziej szczegółowe informacje i przykładowe programy pokazujące zasady tworzenia klas, obiektów i korzystania z nich. Projekt api2 jest w bardzo wstępnej fazie, posada jak na razie niewiele komponentów, w zasadzie nie nadaje się jeszcze do wykorzystania i na obecnym etapie należy go traktować jako demo. Mamy nadzieję że będziemy mogli go rozwijać i szybko będzie zyskiwał na funkcjonalności.