|
|
The Phantom |
|
|
Czesław Mnich przygotował dla Was galerię The Phantom, czyli synchronizatora SMPTE i interfejsu MIDI z 1990 od Dr.T's Music Software (USA). Zestaw potrafił dokonać synchronizacji programu sekwencji (w standardzie SMPTE) z taśmą audio lub wideo, a także współpracować z zewnętrznym oprogramowaniem MIDI, np. z Bars & Pipes.
[redakcja] 2023-11-24 11:00
|
|
komentarzy: 1
ostatni: 2023-11-24 11:25 |
|
|
UTF-8 do AmigaPL na przykładzie z GitHub |
|
|
Jeśli zaczynasz przygodę z programowaniem w C na Amidze to jest fajny przykład, który powinien się skompilować także pod 68k - jest to konwerter polskich znaków z UTF-8 na AmigaPL, którego źródła w GitHub udostępnia i aktualizuje TDolphin.
[st] 2023-11-23 19:55
|
|
dodaj komentarz |
|
|
Amiga Graphics Archive |
|
|
Jeśli pracujesz nad grafiką i tworzysz w tzw. pixel arcie, gdzie korzysta się z niewielkich palet kolorów, musisz poznać stronę Amiga Graphics Archive. Tam Daniel Kürsten zamieszcza grafiki z licznych amigowych produkcji (programy, gry, loga, scena). Co ważne na wielu zamieszczonych tam grafikach "pod kursowem" od razu pojawia się cała paleta kolorów, która została w nich wykorzystana.
[st] 2023-11-22 11:09
|
|
komentarzy: 4
ostatni: 2023-11-22 14:44 |
|
|
Do przybornika: RNOWidgets 1.6., CompareDirs V1.12, PolyOrganiser 1.25 i AmiAuthenticator |
|
|
W ostatnim czasie pojawiło się kilka narzędzi i usprawnień, które można wykorzystać przy pracy, czy też jako dodatki przy programowaniu pod amigowym systemem. Dla MOSa i OS4 mamy zaktualizowany zestaw widgetów (można m.in. przypinać kolorowe karteczki) na blat WB/Ambienta - RNOWidgets 1.6. Dla OS4 jest aplikacja porównująca zawartość wybranych katalogów - CompareDirs V1.12.

Pod MorphOS pojawił się organizer (kalendarz, książka adresowa i lista TODO) w nowej wersji PolyOrganiser 1.25, a dla AmigaOS 3.2 w Amiga E został napisany AmiAuthenticator, czyli generator kodów 2FA dla Amigi, kompatybilny z wieloma stronami internetowymi, które używają 2FA.
[st] 2023-11-21 12:38
|
|
dodaj komentarz |
|
|
3 polskich naukowców odchodzi z OpenAI |
|
|
Jak donosi serwis infopiguła powołując się na Forsal 3 polskich naukowców odchodzi z OpenAI (firmy, która stworzyła ChatGPT) po zwolnieniu Sama Altmana. Co ważne prof. Aleksander Mądry był kierownikiem zespołu ds. oceny ryzyka i już wcześniej ostrzegał przed brakiem transparentności firm rozwijających AI i potrzebą państwowych regulacji.
[st] 2023-11-20 12:01
|
|
komentarzy: 1
ostatni: 2023-11-27 18:51 |
|
|
Plananarama 2.1 |
|
|
Nowa wersja Plananarama (wtyczki dla Hollywood umożliwiającej uruchamianie skryptów na Amidze bez karty graficznej) zawiera nową funkcję ułatwiającą tworzenie aplikacji działających zarówno na ekranach RTG, jak i planarnych.
[st] 2023-11-20 11:26
|
|
dodaj komentarz |
|
|
WebKit dla OS4 - status prac od walkero |
|
|
Na początku listopada Walkero na forum serwisu Amigans przedstawił status portowania silnika WebKit dla AmigaOS 4: Od pewnego czasu port stanowił około 54% kompilacji biblioteki WebCore. [... ] z pomocą Kas1e, który odkrył, co jest nie tak [...] udało mi się skompilować bibliotekę WebCore do 99%. [...] zacząłem już pracować nad minimalnym oknem z widokiem jednej strony www. Wiem, że to niewiele, ale to kolejny krok, który musimy zrobić. Wszyscy możecie śledzić rozwój w GitHub.
[st] 2023-11-19 11:32
|
|
dodaj komentarz |
|
|
Mesa 23.3-rc4 |
|
|
Mesa 3D to biblioteka funkcji graficznych udostępniana wraz z kodem źródłowym, będąca otwartą implementacją OpenGL. Kiedyś jej wydania były aktualne także pod AmigaOS, obecnie możemy tylko śledzić dalszy rozwój tej biblioteki. Mesa w wersji 23.3 będzie przygotowywana do premiery za tydzień lub dwa.
Jak donosi serwis Phoronix kwartalna aktualizacja Mesa 3D wprowadza sterownik NVK Vulkan, początkową obsługę AMD GFX 11.5 RDNA3 Refresh, początkową obsługę Raspberry Pi 5, więcej optymalizacji dla Intel Arc Graphics, domyślną obsługę shaderów dla Intel ANV i wiele innych zmian, które będą widoczne szczególnie w sterownikach open source dla układów Intela i AMD Radeon.
[st] 2023-11-18 16:38
|
|
komentarzy: 4
ostatni: 2023-11-22 09:52 |
|
|
Task Force - ważna lekcja z przeszłości |
|
|
Task Force to turowa strzelanka drużynowa stworzona przez Marka Sheeky'ego i wydana jako "shareware" na początku lat 90-tych. Tutaj znajdziecie dokładny opis tego jak zaprojektowano tę grę. Gra powstała w asemblerze 68k w 4549 liniach kodu. Mark wykorzystał także 160 kB grafiki, 100 kB sampli i dwa utwory muzyczne. Wszystko wyprodukował sam, użył tylko zewnętrznej procedury do odtwarzania modułów Protrackera.
Task Force była już dziesiątą grą autora na Amigę od 1991 roku. W kodzie gry istnieją więc procedury
zaadaptowane z istniejącego zestawu - procedur używanych w poprzednich grach autora. Dzięki temu Mark mógł szybko tworzyć kolejne gry.
materiał wideo niedostępny w wersji classic
W podsumowaniu historii gry czytamy:
Szacuje się, że obecnie większość niezależnych deweloperów nigdy nawet nie kończy swojej pierwszej gry, a większość tych, którym się to udaje, zniechęca się brakiem sukcesu i poddaje się przed wydaniem drugiej gry.
Mark pokazał, że samouk programista może stworzyć grę wideo w mniej niż rok, jeśli ustali się realistyczny zakres. To jest klucz do tego, aby móc próbować kolejny i kolejny raz.
[st] 2023-11-17 10:19
|
|
dodaj komentarz |
|
|
RedPill 0.9.28 i Scorpion Engine 2023.3 |
|
|
Silniki do tworzenia gier dostępne są w nowych wersjach - RedPill 0.9.28 i Scorpion Engine 2023.3. Dla "czerwonej pigułki" dostępny jest także samouczek, a SE ma wprowadzające wideo, które dołączyliśmy do tego newsa.
materiał wideo niedostępny w wersji classic
[st] 2023-11-16 21:37
|
|
komentarzy: 5
ostatni: 2023-11-27 18:52 |
|
|
Powstaje system "Apollo" |
|
|
Dietmar Planitzer prowadzi projekt mający na celu napisanie "Apollo" - eksperymentalnego systemu operacyjnego dla Amigi 3000/4000 (sprzętu z procesorem 68030 - w planach także Atari TT i Falcon). System ten ma być wielozadaniowy, jednak zamiast wątków używać "wirtualnych procesorów" oraz kolejek. Wirtualne procesory mogą być przenoszone pomiędzy aplikacjami przez Apollo w zależności od potrzeb. Aplikacje korzystają z kolejek wysyłkowych, aby poinformować Apollo, co chcą wykonać równolegle.
[st] 2023-11-16 17:47
|
|
komentarzy: 3
ostatni: 2023-11-18 17:23 |